Veelgestelde vragen

Veel­ge­stelde vragen
De resultaten worden onmiddellijk weergegeven terwijl u typt. Alle resultaten voor alle ingevoerde termen worden weergegeven. Het toont ook resultaten waarbij de zoekterm deel uitmaakt van een woord.

Voordelen en voorwaarden

Vanaf wanneer is een doorlopende verzekering de moeite waard?

al vanaf twee reizen per jaar

We raden de doorlopende verzekering aan als u graag en veel op reis bent. Het tarief voor een doorlopende verzekering is bij meer dan twee reizen per jaar vaak al voordeliger.

Hanteert HanseMerkur een eigen risico?

geen eigen risico bij premiumtarief

Bij onze Premium verzekeringen hebben we geen eigen risico. Alleen bij het Comfort pakket hanteren we een eigen risico van 20% (met een minimun van Euro 25,- per verzekerd persoon)

Worden omboekingskosten vergoed?

Afhankelijk van de voorwaarden is dit mogelijk

Indien er redenen zijn die de verzekering dekt (zoals ernstige ziekte, ontslag op economische gronden of een plotselinge nieuwe baan), worden de omboekingskosten tot de hoogte van de annuleringskosten vergoed.

Wordt schade ook binnen Nederland gedekt?

ja, met beperkingen

Binnen Nederland bent u verzekerd als uw plaats van bestemming minstens 50 km hemelsbreed van uw woonplaats verwijderd is en de reis minstens één overnachting omvat.

Boeken & verlengen

Wanneer moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?

informatie over boekingstijdstip

We raden aan de annuleringsverzekering af te sluiten zodra u uw vakantie boekt. U kunt de annuleringsverzekering uiterlijk 30 dagen voor het begin van de reis afsluiten. Hebt u de reis pas 30 dagen of minder vóór het begin van de reis geboekt? Dan moet u de annuleringsverzekering uiterlijk op de derde werkdag na het boeken van de reis afsluiten.

Wanneer eindigt mijn doorlopende verzekering?

automatische verlenging

Doorlopende reisverzekeringen worden steeds automatisch met een jaar verlengd als u de verzekering niet binnen de opzegtermijn opzegt.

Tot wanneer kan ik mijn (doorlopende) reisverzekering afsluiten?

op elk moment vóór de reis

Een reisverzekering kan op elk moment vóór de reis worden afgesloten. Als u uw verzekering pas na vertrek afsluit, geldt deze niet voor de huidige reis.

Definities & soorten reizen

Wie kan zich verzekeren?

woonachtig in Nederland

De doorlopende annuleringsverzekering kan worden afgesloten door mensen die in Nederland woonachtig zijn. We raden alle vakantiegangers (alleenreizenden en gezinnen) aan een annuleringsverzekering af te sluiten.

Hoeveel personen zijn in het tarief voor stellen en gezinnen inbegrepen?

maximaal aantal personen

Een verzekering voor stellen geldt voor 2 personen. Een verzekering voor gezinnen geldt voor maximaal 2 volwassenen en minimaal 1 meereizend kind (maximaal 7 kinderen) in de leeftijd tot 21 jaar. Hiervoor hoeven de personen geen familie van elkaar te zijn en niet samen te wonen. 

Hoe lang mag ik maximaal op reis zijn?

maximale reisduur

De doorlopende reisverzekering geldt voor een willekeurig aantal reizen binnen een jaar met een maximale duur van 90 dagen (Comfort-tarief) of 180 dagen (Premium-tarief) per reis. Kort­lo­pende reis­ver­ze­ke­ring: maximale duur 365 dagen.

Wie worden aangemerkt als risicopersonen?

personen die samen met u een reis hebben geboekt alsmede de verwanten daarvan

Risicopersonen zijn: - Personen die samen met u een reis hebben geboekt alsmede de verwanten daarvan. Dit geldt niet indien meer dan 6 personen of in het geval van familietarieven meer dan 2 families samen een reis boeken. - Uw medebewoners en familieleden.

Naaste verwanten zijn: - Echtgenoot of - Levenspartner of - Levensgezel, - Ouders*, adoptieouders*, pleegouders*, stiefouders*, schoonouders*, - Kinderen, adoptiekinderen, pleegkinderen, stiefkinderen, zwagers* en schoondochters*. - Broers, zussen, - Stiefbroers en stiefzussen, - Grootouders*, - Kleinkinderen, - Zwagers* en schoonzussen*. - Neven en nichten (alleen kinderen van uw broers en zussen), - Ooms*, tantes* (alleen broers of zussen van uw vader of uw moeder). *Dit geldt ook voor de echtgenoot of partner.

Wat is een ‘onverwachte ernstig ziekte’?

definitie en voorbeelden

Dit verstaan we onder een ‘onverwachte ernstig ziekte’.

  • het voor het eerst optreden van een ziekte na het afsluiten van de verzekering en na het boeken van de reis;
  • het opnieuw optreden van een ziekte (als in de laatste 2 weken vóór het sluiten van de overeenkomst geen behandeling heeft plaatsgevonden);
  • het onverwacht verslechteren van een bepaalde ziekte (als in de laatste 6 maanden vóór het sluiten van de overeenkomst geen behandeling heeft plaatsgevonden);

Voorbeelden van ernstige ziektes:

  • de behandeld arts heeft bevestigd dat iemand niet in staat is om te reizen;
  • de gezondheidsproblemen zijn zo erg dat de verzekerde niet meer op reis kan;
  • vanwege de ziekte van een risicopersoon is de aanwezigheid van een verzekerde persoon nodig.
Wat valt er onder Europa dekking?

Nederland en alle andere Europese landen

Nederland en alle andere Europese landen inclusief Madeira, Azoren, Canarische Eilanden en de niet-Europese landen of delen van deze landen aan de Middellandse Zee. Rusland en Ijsland vallen niet onder de europadekking.

Gedrag bij schade

Wat moet ik doen als ik schade heb?

schadeformulier invullen en indienen

Vul het formulier voor verzekeringsclaims in en stuur het zo snel mogelijk naar ons terug als u schade hebt. We nemen contact met u op als we meer bewijsstukken nodig hebben. Meer informatie vindt u op de pagina: Schade melden

Wat moet ik doen als ik ziek word?

24-uurs-alarmcentrale voor noodgevallen op reis

Als u medische hulp nodig hebt, bent u met een reisverzekering van HanseMerkur goed verzekerd. De medewerkers van onze 24-uurs-alarmcentrale voor noodgevallen op reis zijn dag en nacht te bereiken op het telefoonnummer +31 70 250 45 00. Meer informatie vindt u op de pagina: Noodgeval